Suomeksi   In English Takaisin osoitteeseen www.maksuturva.fi/fi/ohjeet/
Valikko

3.4 Maksutapahtuman tilan kysely

 
 
Maksutapahtuman tilan kyselyn rajapintakuvaus, versio 5.0.5
 
Palvelusta voi tarkistaa (Tyytyväisyystakuun tai suoramaksun) toimeksiannon tilan. Vastaussanomasta käy ilmi toimeksiannon tila, joista toimenpiteitä voivat vaatia:
 
Huomioithan, että Tyytyväisyystakuu-palveluiden tapauksessa vastauskoodien määrä on laajempi kuin suoramaksupalveluiden tapauksessa. Ainoastaan Tyytyväisyystakuu-palvelua koskevat vastauskoodit on merkitty dokumenttiin tekstillä ”(Tyytyväisyystakuu)”.
 

Miten ja milloin tulisi käyttää

 
Tapahtuman tilan kyselyä suositellaan käytettävän myös niiden tilausten tapauksessa, jotka on peruutettu ennen maksamista tai vaikuttavat siltä. Eli myös niiden tapahtumien tilaa tulisi kysellä, joiden tapauksessa ostaja on palannut verkkokauppaan peruutus- tai virhepaluuosoitteella.
 
Sopiva ajankohta ensimmäiselle tilan kyselylle on yksi (1) tai kaksi (2) tuntia tilauksen maksamisen aloittamisen jälkeen. Tällä tavoin tulee hoidettua suurin osa tilanteista. Mikäli Maksuturva ei tiedä maksun tilaa tuona ajanhetkenä, kysellään maksun tilaa pankista.
 
Joissakin harvinaisissa, mutta ajoittain ilmenevissä, tapauksissa maksun tilan kysely pankista ei koskaan onnistukaan, mutta sitten myöhemmin yhden tai kahden pankkipäivän kuluttua ostajan rahat löydetäänkin Maksuturvan asiakasvarat-pankkitililtä. Kun näin tapahtuu, Maksuturva merkitsee maksun maksetuksi, mistä eteenpäin Tapahtuman tilan kysely -rajapinta vastaa verkkokaupalle maksun olevan maksettu. Tästä johtuen tilauksille, joiden maksun tila on epäselvä, olisi suotavaa kysellä tilaa Tapahtuman tilan kysely -rajapinnan kautta esim. kerran päivässä joidenkin pankkipäivien ajan tilauksen luomisesta alkaen.